søndag 17. februar 2013

Kongen og regjerings flukt 194


Kongen og Nygaardsvold-regjeringens flukt fra Tyskerne 1940.

Den 8. april 1940 ble det meldt om at tyske krigsskip var observert ved Skagerrak. Rio de Janeiro, som var et tysk skip, ble senket av en polsk ubåt. Skipet var på vei nordover med soldater, utstyr og hester. Store deler av mannskapet omkom, og de få som overlevde ble fraktet til Lillesand der de forklarte at de var på vei til Bergen. Samme kveld kom det et telegram fra London om at flere tyske skip var observert nordover på vei mot norske havner. Den Norske regjeringen ble innkalt til et møte 1:30 om natten til 9. april. Regjeringen beordret en delvis mobilisering og at den skulle skje innen den 12. april. Den øverstkommanderende i Bergen endret ordren til full mobilisering straks.
Tidlig om morgenen den 9. april ble det arrangert et møte mellom Koht, som var den norske utenriksministeren og den tyske sendemannen Curt Bräuer. Bräuer kom med 13 krav til den norske regjeringen. Hvis de godtok disse kravene, skulle kongen og regjeringen få lov til å bli sittende. To av kravene gikk ut på at det ikke skulle forekomme norsk militær motstand, og tyskerne skulle få full kontroll over alle norske kommunikasjonsmidler. Koht la fram det tyske forslaget for resten av regjeringen som var samlet på Viktoria Terrassen. Koht vendte tilbake til Bräuer med følgende budskap: ”Vi vil verne vår selvstendighet.” ”Da blir det kamp, og ingenting kan redde dere.” Svarte Bräuer. Da skal Koht ha svart: ”Vi bøyer oss ikke frivillig. Kampen er alt i gang.” Det var viktig å forhindre at sentrale styringspersoner kom i hendene på fienden. Det ble satt opp et ekstratoget fra Oslo Østbanestasjon for å frakte kongen og regjeringen ut av Oslo. En av grunnene til at de klarte å komme seg ut av hovedstaden på var at den tyske krysseren ”Blücher” var på vei inn i Drøbaksundet ble senket. Det ble avfyrt torpedoer fra Oscarborg på initiativ fra oberst Birger Eriksen, som utsatte den tyske invasjonen.

Blücher blir senket[1]

Den norske regjeringen hadde tatt toget til Hamar og dro senere til Elverum kvelden 9. april. I Elverum ga Stortingspresidenten, Carl Joachim Hambro, regjeringen fullmakt til å handle på vegne av Stortinget, inntil Stortinget igjen kunne samles. Fullmakten var teknisk sett ikke nødvendig, men den virket samlende for dem som ønsket å vise lojalitet til Norge. Fullmakten gjorde at når regjeringen kom til London kunne de handle med større troverdighet hos folket.
Etter at Quisling hadde tatt makten og var blitt anerkjent som ny statsminister av tyskerne, prøvde den tyske utsendingen, Bräuer, å overtale kong Håkon til å godkjenne Quisling som ny statsminister. Selv om kong Haakon var på flukt med sin familie og regjeringen nektet han å godkjenne Quisling. Han gjorde det klart at han kom til å abdisere hvis regjeringen skulle komme til å godkjenne Quisling som statsminister. I følge den daværende kirke og undervisninsministeren Nils Hjelmtveit hadde kongen ordlagt seg på følgende måte, ”Jeg kan ikke utnevne Quisling, som jeg vet ingen tillit har verken i vårt folk som helhet, eller i dets representasjon, Stortinget,”.[2] Regjeringen var enig med kongen og deres ”nei” ble utformet som en kongelig resolusjon og undertegnet av statsministeren og kongen. Dette dokumentet er senere blitt omtalt som ”kongens nei” og var viktig i hvordan motstanden i Norge utviklet seg. Dette skapte en legitimitet til aktivt å gå til motstand mot okkupasjonsmakten, Tyskland.
Videre gikk flukten for kongen og regjeringen til Nybergsund hvor de ankom den 10. april. Da det hadde blitt klart for tyskerne at kongen ikke ville godkjenne Quisling som statsminister, prøvde tyske bombefly å sette kong Håkon og kronprins Olav ut av spill og om nødvendig drepe dem.

MOLDE 29. APRIL: Krigen har vart i snart tre uker. Kong Haakon VII og kronprins Olav har søkt ly i skogen utenfor Molde. De har vært et ettertraktet mål for bombeflyene gjennom disse tre ukene. Alf R. Jacobsen skriver med innsikt og autoritet om aprildagene 1940. Foto: Per Bratland / NTB arkiv / Scanpix
Kong Haakon og kronprins Olav ved kongebjørka i Molde[3]

Det var med nød og neppe at de klarte å unnslippe og det ble en dramatisk flukt natten til 12. april. Midt på natten ble følget splittet opp og det gjorde at noen dro videre Lillehammer, mens andre endte opp på Drevsjø. Herfra valgte kongefamilien og følget deres, og statsministeren og hans følge forskjellige fluktruter før de ble samlet i Tromsø i begynnelsen av juni. Regjeringen hadde til stadighet møter, der de diskuterte og vurderte om hvordan de skulle kunne håndtere situasjonen med tanke på land og folk. Hele tiden var tyskerne hakk i hel på dem.
Etter at følget ble splittet dro kongefamilien og følget videre nordvest mot Molde. Etter to slitsomme uker kom kongen og kronprinsen endelig fram til Molde. Her ble de fraktet med et skip videre nordover til Tromsø hvor det siste statsrådet på norsk grunn ble holdt den. 7 juni. 1940. Den samme dagen hadde regjeringen takket ja til britenes tilbud om opphold i Storbritannia. Kronprins Olav ville helst bli i Norge for å kunne kjempe for fedrelandet. Han var også villig i å bli tatt i tysk fangenskap for å vise solidaritet med folket. Han ble overtalt at han ville gjøre mer nytte for seg fri, enn fanget. 7. juni reiste kongefamilien og regjeringen med den engelske krysseren ”Devonshire”.

Devonshire
Kong Håkon går om bord på den engelske krysseren ”Devonshire” som lå ved kaien i Tromsø 7. juli.[4]

Kongen og regjeringen dannet en eksilregjering som gjorde at tyskerne ikke klarte å danne et tyskvennlig råd som skulle ta regjeringens plass. Kongen og regjeringen ledet motstandskampene fra Storbritannia ved å radiooverførte taler og holde motet oppe hos folket. Ved at Kongen og regjeringen ikke hadde bukket under for de tyske kravene, men valgte å kjempe for friheten var dette med på å engasjere folket til å gjøre det samme.

Andre kilder: Andre Kilder:
Mennesker i tid 2. Verden og Norget etter 1750. Cappelen Damm 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar