I dag skal jeg "blogge" om opplysningstiden og deres filosofer.
Opplysningstiden kom rundt på 1700-tallet og hadde som
mening å forandre og forbedre samfunnet gjennom fornuften. Humanistisk tenkning
ble fremmet og fordommer, sensur og ufrihet ble angrepet.
Isaac Newton var
viktig for opplysingstenkningen da han kom med naturlovene, som for eksempel
gravitasjonsloven. Lovene hans ga mening til ellers uregelmessige mengder med
enkeltstående fakta.
Denis Diderot var
mannen bak Encyclopedia som var et av de viktigste symbolene for
opplysningstiden. Den religiøse overtroen måtte bekjempes og fornuften måtte
vinne fram. Encyclopedia ble gitt ut i Paris i 17, og målsettingene bak dette
var å spre ideene om et samfunn basert på fornuft, frihet og uten fordommer, en
annen var å samle kortversjoner av all kunnskap, og en annen var å vise fakta
og rydde vekk gammel overtro. Bindene ble nektet publisert av regjeringen, men
Diderot fortsatte å kjempe for det som var hans livsverk.
Francois Voltaire
var skeptisk til tradisjoner og gamle ideer. Han er blant annet kjent for å
kritisere Bibelen for å være selvmotsigende og at alle groteske handlinger ble
forsvart så lenge det var i Guds navn. Han protesterte mot selv Kristendommen
og i protest dannet han sin egen religion, deisme. Denne retningen var en
<<naturlig religion>> og en gud ble fremdeles sett på som skaperen
av verden, men denne guden viste seg ikke, eller styrte verden. Deismen bidro
til ateisme til teorier om toleranse, ytringsfrihet, religionsfrihet og
menneskerettigheter.
Charles Montesquieu var
mannen som kom opp med maktfordelingsprinsippet. Maktfaktorene måtte balansere hverandre slik at
ingen av dem ble for sterke, og ingen autoriteter måtte kunne overstyre de
andre. Montesquieu hadde en teori om at det burde være et skille mellom den
lovgivende, den utøvende og den dømmende statsmakt. I dag mener mange at man
føler dette prinsippet ut til det fulle. Likevel kommenterer den lovgivende
makt, altså stortingspolitikere, om arbeidet som den dømmende makten utfører.
Ideen bak dette var at de forskjellige instansene ikke skulle legge seg opp i
hverandres saker. Maktfordelingsprinsippet viser seg å fungere og hindre
maktovertagelse som var hovedmeningen bak teorien til Montesquieu.
Jean-Jacques Rousseau
mente at mennesker er født fritt, men at det var lenker overalt. Det var
naturstridig at noen skulle underkaste seg andre mot sin vilje og før
menneskene inngikk i samfunn var frie. Han uttalte at staten i moden form,
rettsstaten, ville gjøre verden human. Allmenne samfunnslover ville erstatte
naturens lover, og rettsstaten ville bli menneskets nye natur og garanterte for
borgerlig frihet. For at det skulle være et samfunn måtte folket inngå i en
kontrakt der de sa seg enige i å slutte seg sammen i et felleskap. Fordi
felleskap er frivillig, der det lovlig og det blir et <<felles jeg>>.
Med dette kom allmennviljen som består av felles erfaringer og felles
interesser. Den beskytter folk mot andres og egne særinteresser, verner mot tilfeldig
maktbruk og utjevner de sosiale ulikehetene, og dermed oppstår det virkelig
frihet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar