søndag 30. september 2012

Emne 2.1 Den Industrielle Revolusjon


Dette er noen stikkord om den industrielle revolusjon som jeg håper dere rosa historie elskere kan skumlese og kose dere med. :) 

Den industrielle revolusjon
- En av de 5 moderniseringsprosessene
- Følger av industrialiseringen: Mindre bønder, klasseskille, større overskudd, økt urbanisering, nye oppfinnelser, nye dyrkningsmetoder, kvinner ut i fabrikkene, det ble billigere å kjøpe produkter som tøy enn å produsere det selv, dårligere levekår i byene ( boligproblemer ), England gikk fra å være en jernimportør til en jerneksportør, ny industri skapte behov for en bedring av transportnettene. Transportbehovet av mat og råvarer ble større inn til byene.
- Ironbrigde i Wales
- Spinning Jenny 1764
- Forlagsvirksomhet
- Bedre avkasting, nye dyrkningsmetoder, nye produkter. ( mais og poteter som kom fra Amerika brukte mindre mineraler enn korn som ble dyrket.
- Avling av husdyr som okse og griser.
- Innhengingsbevegelsen (Godseierne la sammen jorden sin for å få større avkastning.) Dette var med på å fordrive bønder inn til storbyene) Slutten av 1600 tallet, begynnelsen av 1700 tallet.
- Selvbergingsjordbruk ble minsket og det ble mer et salgsjordbruk. Salget ble rettet mot befolkningen i storbyene. Bøndene som var igjen fikk et større marked til å selge overskuddet av varene sine, noe som var med på å fremme utviklingen, spesialiseringen og effektiviseringen av jordbruket.
- En viktig forutsetning for industrialiseringen av tekstilproduksjonen i Storbritannia var ”oppdagelsen” av bomull og bomullstøy i andre verdensdeler. Storbritannia hadde store kolonier i India, Kina, Virginia, Carolina og Egypt.
- Etterspørselen av farget bomull og bomull med mønster økte i Europa. Storbritannia importerte dette fra Vestindia, sukker og kaffe Vestindia, ris fra Carolina og mer bomull fra Egypt. Storbritannia dominerte handelen på havet. Råvarer ble hentet inn fra koloniene og omgjort, behandlet i England.
- Innføringen av dampmaskinger gjorde ikke bare at fabrikkene ble uavhengig av vannkraft, men også at skip slik at båttransporten gikk raskere og i tog. Jernbaner ble bygd. Eksempel er jernbanen mellom Manchester og Liverpool.
- En dampmaskin var ikke nødvendigvis kraftigere enn et vannhjul, men gav sikrere og jevnere kraft gjennom hele dagen og året, uavhengig av flom eller tørke. Fabrikkene trengte ikke å ligge i nærheten av elver eller fosser, men heller der det var god tilgang til kull, råvarer, kommunikasjoner, arbeidere og kjøpere.


- Mens tekstilproduksjonen var i sterk utvikling, møtte jernproduksjonen motvind. Jern ble utvinnet ved oppvarming av jernmalm, hvor trekull ble brukt som brensel. England var nesten helt avskoget, og det var blitt vanskelig og dyrt å få tak i trekull. En avgjørende vending var at man på 1780 tallet klarte å utvinne jernmalm ved hjelp av koks. Det vil si et brensel som var framstilt av steinkull. Tilgang på kull ble en sentral del i utviklingen av industrialiseringen som spredde seg. Kullforekomster i Newcastle, Liverpool og andre steder i Midt-England ble viktigere. Kull ble et brensel som ikke bare ble brukt til utvinning av jernmalm, men ble også brukt som et brensel for dampmaskinger og til oppvarming av hus.
- Produkter som ble et resultat av industrialiseringen ble ikke lengre solgt på de lokale markedene. Med de nye damptogene, ble varer fraktet over stadig større avstander.
- Arbeidsdeling og spesialisering gav stadig større avkastning og overskudd, som gav grunnlag til en befolkningsvekst.
-effektiviseringen innenfor jordbruket frigjorde arbeidskraft, som kunne brukes til å for eksempel bygge veier, broer, eller kanaler, til å være sjøfolk, til å arbeide i gruver og til å arbeide i spinnerier og veverier.
- Etableringen av fabrikker innebar transport av takstein, tømmer, vindusglass, jern og jernkontruksjoner. Kull måtte utvinnes og fraktes dit dampmaskinene var. Mennesker måtte transporteres dit gruver, fabrikker og maskiner var. Matvarer måtte transporteres dit menneskene bodde osv. En transportrevolusjon vokste fram.
- Storbritannia var den største skipsnasjonen på 1700 tallet. Så det ble bygd om lag 2000 kilometer med kanaler som skulle bedre og effektivisere transporten. Dampmaskiner ble brukt i båter og tog på begynnelsen av 1800 tallet. 

3 kommentarer:

  1. Beste bloggen blogger.com har å by på...

    SvarSlett
    Svar
    1. da har du ikke sjekket ut www.enoksinbestehistorieblogg.blogspot.no for å si det sånn

      Slett